گروه برنامه نویسی نوین

پیرامون اخبار تکنولوژی و دست آورد های گروه نوین

گروه برنامه نویسی نوین

پیرامون اخبار تکنولوژی و دست آورد های گروه نوین

موفقیت‌ها و شکست‌ها

چهارشنبه, ۱۴ دی ۱۳۹۰، ۰۶:۰۷ ب.ظ
در سالی که گذشت، محصولات زیادی در دنیای فناوری متولد شدند. روند استقبال از این محصولات گاهی مطابق به آنچه انتظار می‌رفت، نشد. البته در نقطه مقابل، محصولاتی بودند که بیش از حد با استقبال روبه‌رو شدند. از میان بزرگ‌ترین شکست‌ها و پیروزی‌های سال گذشته، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:‌

1ـ موتورولا زوم

موتورولا زوم که ژانویه سال 2011 برای اولین بار در نمایشگاه CES‌رونمایی شد، یکی از نخستین تبلت‌هایی بود که قصد داشت سلطنت اپل در این زمینه را به خطر بیندازد. زوم نخستین تبلتی بود که با سیستم عامل اندروید 3.1 عرضه می‌شد.

این تبلت از نظر سخت‌افزاری هیچ چیز کم نداشت، اما بخش اعظم نرم‌افزاری آن حالت بتا و نیمه تمام داشت. قیمت 799دلاری آن نیز فروش آن را در مقایسه با آیپد ارزان و دشوارتر می‌کرد.

موفقیت یا شکست؟ شکست. موتورولا در 6 هفته ابتدایی عرضه این تبلت، تنها توانست 100هزار دستگاه از آن را به فروش برساند. بعدا این شرکت اعلام کرد که در فصل نخست 2011 تنها 250هزار دستگاه تولید کرده است. با وجود شکستن قیمت‌ها و تلاش موتورولا برای فروش بیشتر، رقم 440هزار دستگاه برای این تبلت رقم خورد.

2ـ آیپد2

نسل دوم آیپد از سوی اپل عرضه شد. با این‌که این تبلت از نظر ماهیت بسیار شبیه به نسخه قبلی بود، اما با بهبودهای سخت‌افزاری زیادی روبه‌رو شده بود. از جمله آنها می‌توان به پردازنده دوهسته‌ای یک گیگاهرتزی A5، افزایش حجم رم به 512مگابایت، دوربین پشت و جلو و ژیروسکوپ اشاره کرد.

موفقیت یا شکست؟ موفقیت. تنها در فصل گذشته، اپل 11میلیون دستگاه آیپد به فروش رساند.

3ـ پلی بوک بلک‌بری

پلی‌بوک پاسخ بلک‌بری به آیپد بود. پلی‌بوک کاربران و سازمان‌هایی را هدف گرفته بود که پیش از این، مشتری این شرکت بودند. نمایشگر 1024 در 600 پیکسل، پردازنده یک گیگاهرتزی با یک گیگابایت رم، دوربین پشت و جلو و پشتیبانی از تصاویر HD، ادوبی فلش، جاوا، HTML5 و OpenGL‌ از دیگر قابلیت‌های این تبلت بود. قیمت آن نیز مناسب به نظر می‌رسید، هر چند از نظر نرم‌افزاری، پلی‌بوک کاملا بی‌هدف طراحی شده بود.

موفقیت یا شکست؟ شکست. سال 2011 بلک بری از بد به سوی بدتر رفت. فراخوان دستگاه‌های خراب و مشکل پیکسل‌های مرده نمایشگر باعث شد RIM مجبور به پایین آوردن قیمت‌ها، حتی زیر قیمت تولید شود. هر چند که این شرکت هنوز معتقد به حضور پلی‌بوک در بازار است.

4ـ آیفون4سفید ورایزن

هر چند آیفون4 در سال 2010 عرضه شد، اما شکل سفید آن نیز با اقبال مواجه شد. از نظر کلی شاید هر دو به یک شکل به نظر برسند اما آیفون4 سفید با تغییرات زیادی روبه‌رو شد.

موفقیت یا شکست؟ موفقیت. این گوشی همانند آیفون4 اصلی موفق نبود اما از آنجا که واریاسیونی از نسخه اصلی بود، توانست خوب سوار امواج فروش شود.

5 ـ تاچ‌پد اچ‌پی

تبلت دیگری که قرار بود آیپد را کنار بزند، این بار از سوی HP عرضه شد. تاچ‌پد از نظر مهندسی مشکلی نداشت. پردازنده 1.2 گیگاهرتزی و دوهسته‌ای QualComm، یک گیگابایت رم و سیستم عامل WebOS از سوی اچ‌پی. قابلیت‌های این تبلت آنقدر خوب کنار هم قرار داده شده بود که بسیاری گمان می‌کردند فرصت خوبی برای خریدن است.

موفقیت یا شکست؟ شکست. تاچ‌پد یکی دیگر از قربانیان مدیریت و برنامه‌ریزی غلط بود که منجر به نابودی خودش شد. فروش ضعیف تاچ‌پدها باعث شد اچ‌پی قیمت تاچ‌پدها را به 100دلار کاهش دهد؛ اما همین موضوع نیز فروش آن را بهتر نکرد، به طوری که در ماه آگوست، اچ‌پی اعلام کرد دیگر خبری از تاچ‌پد نخواهید شنید!

6 ـ اسکای‌ریم

این بازی که دسامبر 2010 انتشار یافت، در واقع نسخه بعدی بازی Elder Scrolls‌ بود و در روز تاریخی 11ـ11ـ11 عرضه شد. این بازی در یک دنیای باز اتفاق می‌افتد و آنقدر بزرگ است که هر کس روایت خاص خود را از آن دارد. گرافیک خوب بازی و وسعت آن باعث شد این بازی قدمی بعد از Oblivion، نسخه قبلی آن باشد.

موفقیت یا شکست؟ موفقیت. در هفته نخست عرضه بازی، استودیو بتسدا اعلام کرد بابت فروش 7 میلیون نسخه از آن، حدود 450میلیون دلار از به‌دست آورده است. در دسامبر 2011، این رقم به 10 میلیون نسخه رسید و فروش 620 میلیون دلاری را برای این استودیو به‌همراه داشت.

7ـ نینتندو 3dS

نینتندو با نگاهی مجدد به کنسول بازی دستی‌اش، هشتمین نسل نینتندو 3DS‌ را عرضه کرد. نکته اصلی این دستگاه این بود که با کمک فناوری autostereoscopic، برای نمایش تصاویر سه‌بعدی نیازی به عینک نداشت. نینتندو3DS سه دوربین دارد و با بازی‌های واقعیت‌افزوده نیز کار می‌کند.

موفقیت یا شکست؟ هردو. 3DS در ژاپن تمام شد، این شرکت ژاپنی تمام 400هزار دستگاهی را که تولید کرده بود یکجا به فروش رساند. با آن‌که در روز نخست عرضه این کنسول در آمریکا نیز استقبال خوبی انجام شد، اما پس از چند ماه این شرکت به پیش‌بینی فروش 4 میلیون دستگاه خود نرسید و تنها 3.61 میلیون دستگاه نینتندو را به فروش رساند. در ماه جولای این شرکت مجبور شد تا قیمت دستگاه را پایین بیاورد و همچنین بازی‌های رایگان عرضه کند. برخی از کاربران همچنین از نینتندو شکایت کرده بودند که بازی‌های 3DS باعث سردرد آنها شده است.

8 ـ آیفون5‌/‌4S

بدون شک آیفون S4 بزرگ‌ترین محصول سال 2011 بود. این گوشی که طبق شایعات قرار بود آیفون5 نام بگیرد، در واقع همان آیفون4 بود که قابلیت‌های جدیدی به آن اضافه شده بود. بر خلاف ظاهر یکسان آن با نسل قبلی، این گوشی مجهز به یک پردازنده دوهسته‌ای A5 شده بود، سیستم آنتن‌دهی‌اش بهتر و دوربینی 8 مگاپیکسلی به آن اضافه شده بود. همچنین اپل سیری (منشی صوتی اپل) و سیستم عامل iOS5 از دیگر ویژگی‌های این گوشی است.

موفقیت یا شکست؟ موفقیت. 4میلیون دستگاه آیفون S4 در هفته نخست به فروش رسید. هر چند برخی مشتریان آیفون4S معتقد بودند باتری دستگاه مشکل دارد و منشی صوتی اپل بخوبی فرمان‌های آنان را دریافت نمی‌کند.

9ـ کیندل فایر آمازون

کیندل فایر نام تبلتی است که اخیرا از سوی آمازون معرفی شده است و 2 ویژگی خیلی خوب دارد: قیمت آن تنها 199 دلار است و توسط آمازون فروخته می‌شود. با این‌که کیندل فایر یک تبلت اندرویدی محسوب می‌شود، اما سیستم عامل آن کاملا توسط آمازون تغییر یافته است. پردازنده A9 دو هسته‌ای آن نیز به مغز تبلت قدرت می‌بخشد. قیمت 199دلاری آن درست برابر با اکس‌باکس4گیگابایتی است. از هر تبلت دیگری ارزان‌تر است و با قیمت بسیار پایین‌تری از یک رایانه شخصی به فروش می‌رسد.

موفقیت یا شکست؟ موفقیت. هنوز آمار دقیقی اعلام نشده است اما انتظار می‌رود روند فروش آن متوقف نشده باشد؛ چرا که هنوز در رده پرفروش‌ترین‌‌ها قرار دارد.

10- Mac OS X 10.7

سال 2011 خبری از ویندوز نبود، هر چند مایکروسافت نسخه پیش‌نمایش ویندوز8 را ارائه کرده، اما همه اخبار سیستم‌های عامل رایانه‌های شخصی روی Mac OS X لاین متمرکز است. این سیستم عامل سرشار از قابلیت‌های نو و جدید است اما از همه مهم‌تر قیمت 30دلاری آن (که می‌تواند روی 5 دستگاه نصب شود) و قابلیت دریافت آن از طریق فروشگاه اپل است.

موفقیت یا شکست؟ موفقیت. 2 ماه بعد از عرضه سیستم عامل جدید، اکثر دارندگان مک از آن استقبال کردند. اما تعدادی باگ کوچک در این سیستم وجود دارد که دو مورد از آنها منجر به مشکلات امنیتی شد. با وجود این مشکلات، لاین بیش از 5 میلیون نسخه به فروش رساند.

منبع: zdnet.com


  • کیارش گل زردی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی