گروه برنامه نویسی نوین

پیرامون اخبار تکنولوژی و دست آورد های گروه نوین

گروه برنامه نویسی نوین

پیرامون اخبار تکنولوژی و دست آورد های گروه نوین

ورود سونی به دنیای ۴ هسته ای ها

يكشنبه, ۲۲ بهمن ۱۳۹۱، ۰۱:۵۱ ق.ظ

سال 2012، سونی به این نتیجه رسید که از رقبا عقب افتاده است. اولین عرضه گوشی‌های دو هسته‌ای سونی مصادف شد با شروع رقابت دیگر تولیدکننده‌های گوشی‌های چهارهسته‌ای. از این رو سونی که مشتاق بود خودش را به دیگران برساند، ابتدای امسال و در نمایشگاه CES‌ به معرفی دو گوشی فوق‌العاده پرداخت که آن را سری Z از گوشی‌های XPeria نامید.

سونی Xperia Z که قبلا با اسم رمز Yuga شناخته می‌شد، نخستین گوشی پنج اینچی سونی است. نمایشگر پنج اینچی آن، وضوح 1080p دارد و این یعنی هر اینچ در این نمایشگر، 440 پیکسل را در خود جا داده است. این نمایشگر با موتور Bravia موبایل سونی همراه شده است تا تصویر شفاف‌تری داشته باشد.

فهرست قابلیت‌های جالب این گوشی را با دوربین Xperia Z آغـــــــــــاز می‌کنیم. این دوربین 13 مگاپیکسلی، توانسته است نسبت به گوشی‌های سال گذشته سونی پیشرفت قابل مقایسه‌ای داشته باشد. نرم‌افزار مخصوص آن نیز توسعه یافته و می‌تواند در ویدئو، تصاویر HDR بگیرد که می‌توان آن را نخستین گوشی تلفن همراهی نامید که قادر به ضبط ویدئوی HDR است.

مغز این گـــــــوشی را Qualcomm و Snapdragon Spro4 تشکیل می‌دهد که چهار هسته 5/1 گیگاهرتزی و دو گیگابایت رم دارد. جالب است که پخش تصاویر با کیفیت 1080 این تراشه قدرتمند را به‌زحمت نمی‌اندازد.

البته گوشی اکسپریا ZL، امکانات محدودتری دارد و کمی کوتاه‌تر و ضخیم‌تر است. این گوشی همانند XPERIAZ ​ ضدآب نیست.


کار با Xperia Z

نمایشگر پنج اینچی آن کاملا چشم‌ها را خیره می‌کند، چرا که به‌کارگیری چنین اندازه‌ای برای آن‌که گوشی را برای کاربری روزمره آماده کنند، نیاز به طراحی هوشمندانه‌ای دارد. طراحی چهارگوش آن هیچ شباهتی به سری قبلی ندارد و وارد جریان اندرویدهای امروزی شده است که پشتی شیشه‌ای دارد.

ابعاد این گوشی 139 در 71 در 9/7 میلی‌متر است و 146 گرم وزن دارد. نمایشگر آن بدون شک بهترین بخش آن است که رزولوشن 1080 را می‌توانـــد در پنج اینچ نشان دهد و دقت پیکسل‌های آن بالاتر از قدرت تشخیص چشم انسان است.

فناوری Bravia در نمایشگرهای آن باعث شده است تصاویر با کیفیت بیشتری نشان داده شود، هر چند می‌شد زاویه تماشای تصویر را کمی بهبود داد. به‌دلیل وجود شیشه‌ای شفاف روی نمایشگر، امکان انعکاس منبع نور در تصویر وجود دارد؛ اما بدون شک یکی از بهترین نمایشگرهایی به شمار می‌رود که تاکنون وارد دنیای گوشی‌های هوشمند شده‌ است.

پشت این گوشی نیز همانند جلوی آن از شیشه است، اما متاسفانه اثر انگشت زیادی روی آن به جا می‌ماند و یکی از نقاط ضعف آن به‌شمار می‌رود. در لبه کناری این گوشی، می‌توان پورت USB، اسلات microSim و اسلات microSD را مشاهده کرد. علاوه بر این قسمت‌ها، پورت 5/3 صدا و پورت مخصوص اتصال به Dock نیز در آن دیده می‌شود.

امروزه بیشتر سازنده‌ها این کلید را فراموش می‌کنند و اسلات microSD را هم در جای دیگری تعبیه می‌کنند. هر چند در این گوشی این پورت‌ها پوشیده‌اند، اما بسادگی قابل استفاده هستند. از طرف دیگر، باتری آن خیلی قابل جابه‌جایی نیست.

برای نمایش این‌که این گوشی ضدآب و گرد و غبار است، سونی این گوشی را درون یک آکواریوم انداخت. این گوشی می‌تواند تا یک متر فشار آب را تحمل کرده و قابل کارکردن باشد.

از نظر ارتباطی نیز این گوشی بسیار صحیح طراحی شده است. ارتباط LTE و وای‌فای دوبانده b‌/‌g‌/‌n، خروجی بی‌سیم 1080 برای تلویزیون از طریق Wi-Fi Direct سازگار با استاندارد Miracast و همچنین NFC از قابلیت‌های ارتباطی این گوشی به‌شمار می‌رود.

فناوری NFC در این گوشی‌ها با هوشمندی خاصی ساخته شده است. می‌توان این گوشی را به یک بلندگوی وایرلس زد و موسیقی پخش کرد. همچنین می‌توان این گوشی را با یک لمس کوچک، به تلویزیون‌های BRAVIA متصل کرد و به پخش تصاویر روی آن پرداخت. قابلیتی مشابه را قبلا سری‌ Lumia نوکیا رونمایی کرده بود.

این گوشی با سیستم عامل Jelly Bean اندروید 2/1/4 و آخرین نرم‌افزارهای سونی عرضه می‌شود. (سونی قول داده است نسخه 2/4 را بسرعت عرضه کند) پردازنده S4 Pro و آخرین سیستم عامل اندروید بهترین رابط کاربری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

یکی از بهترین ویژگی‌های نرم‌افزاری ایـن گوشی ( علاوه بر قابلیت‌هایی که اندروید در اختیار کاربر قرار می‌دهد) واکمن است؛ پخش‌کننده صوتی مخصوص سونی که گزینه‌های اضافه فوق‌العاده‌ای دارد. کسانی که با Xloud‌آشنا هستند، می‌دانند صدای Surround و نرمال‌ساز دینامیک و تمیزکننده فاز صوتی در گوشی چه مزیت‌هایی می‌تواند داشته باشد.

هر چند قبلا از تصویربرداری ویدئوی HDR‌ این گوشی صحبت کرده‌ایم، اما بهتر است اشاره کنیم این گوشی حالت دیگری دارد که خودش می‌تواند بهترین شرایط برای فیلمبرداری را آماده و تنظیم کند.

باتری 2330 میلی‌آمپری آن نشان می‌دهد که می‌تواند تا 20 روز در حالت استندبای باقی بماند و در شبکه‌های 3G،​14 ساعت زمان مکالمه را نیرودهی کند. حالتی در این گوشی وجود دارد که STAMINA نام گرفته است و وقتی گوشی خاموش می‌شود، DATA را قطع می‌کند. اگر بخواهید برخی نرم‌افزارها حتی هنگام خاموش بودن صفحه نیز به اینترنت متصل شود، می‌توان آن را به فهرست STAMINA اضافه کرد. سونی قول داده است که با سفارشی کــــردن این نرم‌افزار، کاربران می‌توانند تا چهار برابر بهتر از باتری خود استفاده کنند.

کار با Xperia ZL

گوشی Xperia ZL در واقع نسخه دیگری از Xperia Z است که در بازارهای خاصی به فروش می‌رسد. این دو دستگاه هنوز کامل نشده است و اکسپریا ZL در چند قاره و اکسپریا Z در کشورهایی خاص به فروش خواهد رسید.

سونی Xperia ZL بـــجز این‌که ضدآب نبوده و در برابر گرد و خاک محافظت نشده است، شباهت زیادی به Xperia Z دارد. ایـــــــن گـــوشی کوتاه‌تر (6/131 میلی‌متر در مقایسه با 139 میلی‌متر) اما ضخیم‌تر است (8/9 میلی‌متر در مقایسه با 7/7 میلی‌متر) و وزن آن نیز 4 گرم سنگین‌تر است. جالب است این گوشی از Galaxy SIII سبک‌تر، باریک‌تر و کوچک‌تر است اما نمایشگر بزرگ‌تری دارد.

مقایسه ZL‌ با Galaxy SIII

دوربین جلوی آن تنها به ضبط تصاویر با کیفیت 720 می‌پردازد که در اکسپریا Z این مقدار 1080 است. دوربین جلوی آن به‌جای بالای تصویر، در گوشه پایینی نمایشگر جا خوش کرده است که آن را شبیه Nokia N9 می‌کند. در گوشی ZL به‌جای قاب پشت شیشه‌ای، از صفحه‌ای پلاستیکی استفاده شده است که در مقابل اثر انگشت بسیار مقاوم‌تر است. حجم باتری ZL ،2370 میلی‌آمپر بر ساعت است که از Z کمی بیشتر است.

  • کیارش گل زردی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی