گروه برنامه نویسی نوین

پیرامون اخبار تکنولوژی و دست آورد های گروه نوین

گروه برنامه نویسی نوین

پیرامون اخبار تکنولوژی و دست آورد های گروه نوین

اندروید از نوعی دیگر

يكشنبه, ۱۳ آذر ۱۳۹۰، ۰۵:۴۷ ب.ظ
در اولین نسخه سیستم‌عامل بادا، اشکالاتی مانند محدودیت در Mutitasking وجود داشت؛ با این حال ویژگی‌های فراوانی را از ابتدا در بر داشت. در نسخه دوم این سیستم‌عامل روی بهبود رابط کاربری آن تمرکز شده است و به نظر می‌رسد کوشیده‌اند تا حد امکان ظاهر آن را به اندروید شبیه کنند، طوری که با نگاه اول ممکن است آن را با یک نسخه از اندروید اشتباه بگیرید.

با این که این دو سیستم‌عامل شباهت‌های زیادی دارند، اما تفاوت‌های فراوانی هم بین آنها وجود دارد. بعضی این سیستم‌عامل را به عنوان نسخه ضعیفی از اندروید می‌بینند که هنوز نرم‌افزارهای زیادی برای آنها وجود ندارد و برای مثال هنوز Skype برای این سیستم‌عامل برنامه‌ای ندارد و حتی معلوم نیست زمانی خواهد داشت یا نه.

ویژگی‌های زیادی به نسخه جدید بادا اضافه شده است؛ محیط جدید برای پیام‌رسانی و هماهنگی با Exchange مایکروسافت 2 نمونه از این ویژگی‌ها هستند. در این مقاله که بادا را به وسیله گوشی سامسونگ ویو 3 آزمایش کردیم، سعی می‌کنیم تغییرات و ویژگی‌های جدید این سیستم‌عامل را به شما معرفی کنیم.

رابط کاربری

در رابط کاربری بادا از نسخه جدید TouchWiz استفاده شده و تغییرات چشمگیر دیگری نیز در آن به وجود آمده است. برای شروع، فقط یک ویجت برای قفل کردن صفحه وجود دارد. ویجت‌های سامسونگ، تنها ویجت‌هایی هستند که در منوی اصلی قرار خواهند گرفت و در صفحه‌های دیگر از بقیه ویجت‌ها نیز می‌توانید استفاده کنید. می‌توانید میانبر از صفحه‌های وب بسازید، پوشه ایجاد کنید و حتی فایل‌ها را جدا از هم قرار دهید.

پیغام‌های تماس‌های از دست رفته و پیامک‌ها نیز بسیار به اندروید شبیه است، فقط کافی است نوار بالای صفحه را بکشید تا اتفاق‌های رخ داده نمایش داده شود. با فشار دادن دکمه خانه، از هر جایی به صفحه‌خانه منتقل می‌شوید. وارد کردن داده‌ها بسیار ساده است و تقریباً در هر محیطی برای وارد کردن داده‌ها اگر گوشی را در حالت افقی قرار دهید صفحه‌کلید مجازی ظاهر می‌شود و این صفحه‌کلید می‌تواند دستخط شما را بخواند و حتی می‌توانید کلمات را روی صفحه‌کلید بکشید. صفحه‌خانه را می‌توانید تا جایی که می‌خواهید شخصی کنید و تنها چیزی که نمی‌توانید تغییر دهید این است که دکمه خانه را پاک کنید.

یکی از نکاتی که دانستن آن می‌تواند کارها را آسان‌تر کند این است که در بادا، اگر از سمت چپ صفحه‌ها را حرکت دهید، بسیار سریع‌تر از سمت راست بین آنها حرکت می‌کنید. در فهرست‌هایی که به صورت الفبایی مرتب شده‌اند، حروف الفبا شما را برای دسترسی سریع‌تر راهنمایی می‌کنند.

در بالای صفحه یک نوار وضعیت وجود دارد که علاوه بر نمایش تماس‌ها و پیغام‌ها و اتفاقات رخ داده، وضعیت ،Bluetooth ،WiFi ،GPS و صدا را نمایش می‌دهد. این گزینه نیز مانند اندروید است و مثلا برای نمایش پیامک جدید اسم فرستنده و چند کلمه اول آن را نمایش می‌دهد. بیشتر برنامه‌ها می‌توانند پیغام‌هایشان را روی صفحه نمایش دهند و این تنظیمات را می‌توانید تغییر دهید. برای مثال اگر در فیس‌بوک اتفاق جدیدی رخ دهد، با یک پنجره جدید شما را باخبر می‌کند. البته در این حالت مصرف باتری تا حد قابل توجهی افزایش می‌یابد، مخصوصا اگر تعداد پیامک‌هایتان زیاد باشد.

Multitasking

با نگه داشتن دکمه خانه برنامه Task Manager باز می‌شود که در آن می‌توانید فهرستی از برنامه در حال اجرا را مشاهده کنید و آنها را ببندید یا وارد آن شوید. برنامه در پس‌زمینه بخوبی می‌تواند در حال اجرا باقی بماند. اگر در یک برنامه باشید و دکمه خانه را فشار دهید، از برنامه خارج می‌شوید و برنامه در پس‌زمینه در حال اجرا باقی می‌ماند و اگر دوباره به آن بازگردید از جایی که خارج شدید به کار خود ادامه می‌دهید.

روی هم رفته، Multitasking در این سیستم‌عامل عملکردی بی‌نقص و عالی دارد؛ اما در برنامه‌هایی که از پردازشگر و حافظه زیاد استفاده می‌کنند، اجرای آنها در پس‌زمینه کارایی سیستم‌عامل را کند می‌کند.

صفحه‌کلید

در حالت عادی صفحه‌کلید بادا، یک صفحه‌کلید کوچک QWERTY است. اندازه کلید‌ها مناسب و تایپ کردن با آن راحت است. در این حالت با نگه داشتن دکمه Space کاراکترهای دیگر نمایش داده می‌شوند که سرعت تایپ را افزایش می‌دهد. وقتی گوشی را برای اولین بار روشن می‌کنید، می‌توانید تعداد زیادی زبان برای صفحه‌کلید انتخاب کنید و برای عوض کردن کلیدها فقط یک تماس انگشت کافی است. در ضمن می‌توانید صفحه‌کلید را به حالت عددی نیز تبدیل کنید که روی هر کلید چند حرف نوشته شده. و همچنین قابلیت تشخیص دستخط وجود دارد که می‌توانید در 2 حالت Full Screen و پنجره کوچک از آن استفاده کنید.

دفترچه تلفن

دفترچه تلفن، شماره‌های ذخیره شده در حافظه و سیمکارت را نمایش می‌دهد. این فهرست برای افراد چپ‌دست هم قابل تنظیم است. در این فهرست اسم و عکس افراد قابل مشاهده است و هر کدام را انتخاب کنید جزئیات آن را در اختیارتان قرار می‌دهد. شما می‌توانید از عکس و ویدئو برای تصویر افراد استفاده کنید. برای هر نفر می‌توانید تا 5 نوع شماره مختلف اضافه کنید که یکی از آنها شماره اصلی می‌شود. همچنین می‌توانید آدرس پست الکترونیکی و آدرس آن را اضافه کنید و برای هر کدام تا 20 کاراکتر از هر زبانی می‌توانید وارد کنید. برای جستجو نیز می‌توانید از زبان‌های مختلف استفاده کنید و می‌توانید فهرست را با اسم کوچک یا اسم فامیل مرتب کنید. از فایل‌های Mp3 هم به عنوان زنگ می‌توانید برای هر فرد استفاده کنید. در کل شما می‌توانید تا 2000 عضو در دفترچه تلفن داشته باشید و برای بک‌آپ گرفتن پیشنهاد می‌شود از Outlook مایکروسافت استفاده کنید.

پیام‌رسانی

یکی از ویژگی‌های این سیستم‌عامل، ارسال پیغام در وقت تعیین‌شده است. شما می‌توانید پیامی ‌را بنویسید و آن را ذخیره و تعیین کنید تا در زمان خاصی ارسال شود. این ویژگی احتمالا کاربرد زیادی خواهد داشت که روی هر سیستم‌عاملی یافت نمی‌شود. در حافظه گوشی می‌توانید تا 1000 پیغام ذخیره کنید. شما می‌توانید آدرس‌ها و شماره‌هایی را که نمی‌خواهید از آنها پیغامی ‌بگیرید، معین کنید و پیغام‌های آنها به طور خودکار به شما نمی‌رسد.

نتیجه

سامسونگ برای نسخه جدید سیستم‌عامل بادا، به تغییر نما و ظاهر رابط کاربری بادا و اضافه کردن ویژگی‌های جدید به آن بسنده کرد و در واقع این ویژگی‌ها مهم‌ترین نکات قابل توجه آن است. متأسفانه این ویژگی‌ها به اندازه‌ای به این نسخه برتری نمی‌دهد که دلیلی برای جایگزین شدن نسخه قبلی باشد اما در مقایسه با اندروید، همان گونه که انتظار می‌رود رشد و توسعه آن بسیار ‌ر است. این به معنی آن است که سامسونگ به این نتیجه رسیده که این سیستم‌عامل یک نسخه از اندروید است که کمی‌تغییر یافته است و ویژگی‌های کمتری دارد و بیشتر تغییرات آن در سطح سیستم‌عامل رخ می‌دهد.

منبع: www.mobile-review.com

  • کیارش گل زردی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی